Wie wij zijn en waarom wij bestaan

De naam

De naam ‘Bouwloods’ is afgeleid van een middeleeuwse gemeenschap van werklieden die onder leiding van een bouwmeester bouwden aan een kerkgebouw, stadhuis of ander groots bouwwerkIn Utrecht is de Bouwloods voortgekomen uit de bouw van Het Utrechts Statenjacht. Het Statenjacht was een succesvol werkgelegenheidsproject in de stad Utrecht.

Al tijdens de bouw van dit 18e-eeuwse pronkjacht werd nagedacht over de voortzetting van dit werkgelegenheidsproject. In 2001 is daartoe de ‘Stichting Bouwloods Utrecht’ opgericht. Na de tewaterlating van het Statenjacht in 2003 is gestart met activiteiten vanuit deze nieuwe stichting. Sinds deze tijd is de Bouwloods gevestigd in het stadsdeel Leidsche Rijn in Utrecht-West.

Onze missie

De stichting Bouwloods heeft ten doel: het bieden van werkervaring en scholing aan mensen met een afstand tot arbeidsmarkt en hen te helpen bij het herintreden in die arbeidsmarkt en voorts al hetgeen wat met het een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Het bestuur van de stichting Bouwloods verricht zijn werkzaamheden onbezoldigd en ontvangt daarvoor geen vergoedingen.

De stichting Bouwloods is een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). De Bouwloods is daarmee een ‘goed doel’. Met een gift aan de Bouwloods ondersteunt u onze doelstelling en helpt u mensen aan een opleiding en baan. Giften aan de Bouwloods zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Via onderstaande pdf documenten kunt u inzicht krijgen in wat wij doen (Jaarverslagen), wat wij van plan zijn (Beleidsplan), hoe wij onze middelen inzetten (Jaarrekeningen) en wie daarvoor verantwoordelijk zijn (Bestuurssamenstelling).

Wij werken ‘Impact First’.

Dat betekent dat ons sociale doel altijd vooraan staat.

Onze kernwaarden

Social Return

Ieder project moet bijdragen aan integratie tot de arbeidsmarkt. Ongeacht waar we staan of wat we doen. Dit doen wij door opleiding en werkervaring te bieden in de ambachtelijke houtbewerking aan mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Uitstraling

We maken geen ‘lopende band’ producten, wij maken producten waar je trots op kunt zijn. Wij dagen onszelf (en onze opdrachtgever) continue uit om mooie producten te maken die opvallen tussen de rest. Zowel eenvoudige producten tot aan iconisch werk zoals een wachttoren en bruggen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid zit in ons DNA. Van type materiaal wat gekozen is (duurzaam en lokaal Douglas hout) tot het productieproces. Daarnaast kijken we altijd naar hoe we ons materiaal zo efficiënt mogelijk in kunnen zetten zonder afval en hoe we materiaal kunnen hergebruiken.

Het team

Richard