Social Return on Investment

Kansen voor iedereen

Afstand tot de arbeidsmarkt

Sommige mensen hebben nog geen duurzame plek op de arbeidsmarkt kunnen verwerven. Wij bieden opleiding en werkervaring aan iedereen die met hout wil gaan werken, ongeacht de oorzaak van de afstand tot de arbeidsmarkt. De leermeesters van de Bouwloods werken met de deelnemers aan het verkleinen van hun afstand tot arbeidsmarkt door een grote verscheidenheid aan ‘hout’-projecten te maken.

Wij kunnen bogen op ruime ervaring en goede resultaten in de re-integratie. We zijn een zelfstandige, flexibele organisatie met een uitgebreid netwerk bij de lokale overheden, uitkeringsinstanties, semipublieke organisaties en zorginstellingen en het bedrijfsleven.

Resultaten

Wij hebben prachtige projecten gerealiseerd zoals bijvoorbeeld het Romeinse schip in Woerden en de Romeinse wachttoren, de Woodchapel en vele houten bruggen in het Máximapark. Maar uiteindelijk is ons doel niet het realiseren van prachtige projecten.

Ons doel is om mensen aan het werk helpen door het bieden van opleiding en begeleiding. Dat lukt goed. Sinds 2005 heeft de Bouwloods meer dan 50 leerlingen duurzaam aan het werk geholpen. Ook zijn we een belangrijke aanbieder van stageplaatsen. Jaarlijks kunnen ongeveer 15 leerlingen uit het voortgezet (speciaal) onderwijs, het mbo en het hbo een stage lopen bij de Bouwloods.

Social Return

Bedrijven kunnen, bijvoorbeeld bij het winnen van een aanbesteding, een SROI (Social Return on Investment) verplichting opgelegd krijgen. Dit houdt in dat een bepaald percentage van de opdrachtsom (soms wel tot 5%) geïnvesteerd moet worden in het bieden van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Doordat wij opleiding en begeleiding bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kan via ons ‘sociaal ingekocht’ worden. Dit betekent dat de factuur van ons  gezien wordt als SROI invulling. Bespreek dit met uw opdrachtgever of neem met ons contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Wij zijn in te kopen via het platform ‘Buy Social‘.

Timmerman of meubelmaker worden? Lees hieronder hoe het werkt.

Timmerman worden?

Heb je al langere tijd een uitkering en niet voldoende opleiding en/of werkervaring om zelfstandig terug te keren op de arbeidsmarkt, dan kun je in aanmerking komen voor een leer/werkplek als leerling timmerman bij Stichting Bouwloods Utrecht.

Ook niet uitkeringsgerechtigden mogen bij gebleken geschiktheid dit traject volgen. In samenwerking met de uitkerende instantie of het re-integratiebedrijf kijken we hoe we deze plek het best in kunnen vullen.

Aanpak

In de werkplaats of op locatie werk je onder leiding van een leermeester aan projecten die op dat moment in de orderportefeuille zitten. Op de pagina ‘Projecten’ op deze site kun je zien welke projecten de Bouwloods tot nu toe gemaakt heeft.

Naast vier dagen leren in de praktijk op de werkplaats volg je aanvullende scholing bij het ROC. Gemiddeld blijft een leerling 12 tot 15 maanden bij de Bouwloods. Dan heb je werkervaring en een diploma en kan de Bouwloods je in overleg met jou en in samenwering met eenbedrijf op een baan plaatsen en kan je ook verder leren.

Aanpak

Je begint altijd met een proefperiode die wij de ‘timmertest’ noemen. Met de timmertest kijken we of je het leuk vindt om met het hout te werken, of je gevoel hebt voor hout en of je timmerman of meubelmaker kan worden. Mocht na de timmertest blijken dat instromen in een leer/werkplek op dat moment nog wat te hoog gegrepen is dan heeft de Bouwloods elk jaar voor een beperkt aantal deelnemers ruimte voor trajecten die bij de gemeente vallen onder ‘arbeidsmatige activering’. In dat traject bekijken we of je na verloop van tijd wel aan een leer/werktraject kan beginnen. Ook kan je bij ons terecht als vrijwilliger.

Voor een (vrijblijvend) kennismakingsgesprek kun je met ons contact opnemen.

Wij werken ‘Impact First’.

Dat betekent dat ons sociale doel altijd vooraan staat.