Houtwerk op maat

Van wachttoren tot bijenhotel

Houtwerk op maat

Wij realiseren op maat gemaakte projecten voor de meest uiteenlopende partijen: bedrijven en particulieren, overheden en non-profit organisaties. Als het van hout is en het staat op tekening dan kunnen wij het (bijna) altijd maken. En mocht het nog niet op tekening staan dan kunnen wij daarin uiteraard ook helpen.

Neem hieronder gerust een kijkje om een beeld te krijgen van onze projecten.

MVO en Social Return on Investment

Voor bouwbedrijven zijn wij een een interessante partner. Bouwbedrijven die Social Return verplichtingen hebben in de hen gegunde werken kunnen werkzaamheden bij ons uitbesteden. De werkzaamheden kunnen vervolgens voor 100% meetellen als invulling van Social return.

Ook voor particulieren die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan zijn wij een interessante partner. Zo bieden wij opleiding en begeleiding aan mensen die re-integreren op de arbeidsmarkt. Kom gerust een keer langs om te kijken hoe wij werken en hoe de projecten gerealiseerd worden en laat je inspireren!

Tuinhuisje op maat

Voor een particulier in de buurt hebben we een op tuinhuisje met schutting en dakje op maat gemaakt. De constructie van stevige Douglas palen stond er al, waarop wij vervolgens een schutting, dakje en schuurtje hebben gemaakt.

Reclamemast Insectenhotel

In opdracht van de Ocean Outdoor is een torenhoge insectenhotel gemaakt. In het kader van de SROI verplichting is deze organisatie bij ons uitgekomen voor het vervaardigen van meer dan 100 bijen- en vlinderkamers! Zie de verschillende nieuwsberichten zoals op NU.

Japanse bruggen

Van tropisch hardhout, met de exotische naam “ANGELIM VERMELHO, heeft de Bouwloods door de jaren heen 9 bruggen gebouwd. Deze bruggen zijn tot stand gekomen i.s.m. Van Wijk BV, in opdracht van Projectbureau Leidsche Rijn. Nummer 10, ‘de moeder aller bruggen’, heeft zelfs een overspanning van maar liefst 50 meter.

Pergola 6x6m

Voor speeltuin Voorn hebben we diverse items gemaakt zoals een pergola, bankje en overkapping. De pergola heeft een afmeting van 6x6m en is gemaakt van Douglas hout.

Schuurtje

Voor zowel particulieren als bedrijven kunnen we op maat gemaakte schuren bouwen. zo is er voor een particulier in Rhenen dit schuurtje gebouwd. De schuur is op maat gemaakt en op locatie in elkaar gezet.

Verbouwing

Voor zowel particulieren als bedrijven kunnen we uiteenlopende werkzaamheden uitvoeren, zoals het verbouwen van een zolder. Van tekening tot aan de realisatie hebben we onder andere een op maat gemaakte trapkast en een vide gebouwd.

Loopbrug

In opdracht van Van Wijk Nieuwegein is deze loopbrug gemaakt. De loopbrug is geplaatst bij het water zuiveringsbedrijf Vitens in IJsselstein. De brug overspant ca. 6 meter. De opdracht is uiteindelijk als Social Return opgevoerd.

Romeinse Wachttoren

In Leidsche Rijn zijn originele resten gevonden van een Romeinse wachttoren. Hoe deze toren er precies uit heeft gezien is niet bekend. In samenwerking met de Historische vereniging en de Utrechtse archeologen is deze wachttoren gereconstrueerd. De toren is terug geplaatst, op de Limes in Castellum Hoge Woerd, grensgebied van het Romeinse rijk. De toren is 3,60 meter lang, 3.60 meter breed en 9 meter hoog en weegt 30 ton!

Droogschuur

In samenwerking met Van Wijk Nieuwegein is een droogschuur gemaakt. De Droogschuur is geplaatst naast het informatiecentrum Leidsche Rijn. In de constructie is gekozen voor een pen-gat verbinding voor karakteristieke uitstraling. In de droogschuur wordt op een natuurlijke manier hout gedroogd, wat afkomstig is van bomen die gekapt moesten worden voor de aanleg van nieuwe woningen in Leidse Rijn.

Schaapskooi Groot Zandveld

Midden in park Groot Zandveld is een schaapskooi te vinden. In de lente komen de schapen terug naar deze kooi om er hun lammeren te krijgen. In mei volgt het scheren van de vacht. De Bouwloods heeft, in samenwerking met van Wijk BV deze schaapskooi gerealiseerd naar een ontwerp van architect Hans Ebberink.

Op maat gemaakt terras

Op 20 fietsminuten van hartje Utrecht, aan de rand van De Meern, bevindt zich één van de jongste brouwerijen van Utrecht, Brouwerij Maximus. Het gezellige café ligt naast een appelboomgaard en heeft een groot, zeer zonnig terras op het westen en zuiden. Het terras en het interieur van de brouwerij hebben wij vervaardigd.

Kampeerketen

In opdracht van stichting ‘Werk aan de Linie’ hebben we deze kampeerkeet vervaardigd, ook wel een nieuw concept voor verblijfsrecreatie. De kampeerkeet is een oude schaftwagen die op Fort ‘t Hemeltje is verbouwd tot romantisch ‘verblijfsrecreatie middel’

Romeins Schip

In 2003 zijn, in Leidsche Rijn, de resten opgegraven van een bijzonder Romeins vrachtschip. Door de archeologen wordt dit schip “ De Meern 1” genoemd. In samenwerking met Het Utrechts Landschap heeft de Bouwloods dit schip herbouwd. Het Utrechts Landschap zorgde voor de bijzondere eiken die nodig waren voor de bouw van dit schip.

Schuilhutjes

Ook schapen en geiten willen droog staan. Zo heeft de Bouwloods vier schuilhutjes op het terrein van Natuur- en Milieucommunicatie op Castellum Hoge Woerd gebouwd. Schattige hutjes met red-cedar dakpannen.

Wood Chapel

Zeven kunstenaars hebben de opdracht gekregen een kunstwerk te ontwerpen voor het beeldenpark ‘Leidsch Rijn’. Het grootste ontwerp is van de hand van Wiliiam Speakman en is door leerlingen van de Bouwloods gebouwd. De kunstenaar Gijs Frieling heeft de binnenkant van het gebouw op eigen wijze beschilderd. De ‘Wood Chapel’ is 8 meter breed , 8 meter lang en 6 meter hoog.

Het machinepark

Vlakbank

De vlakbank wordt gebruikt om hout vlak en haaks te schaven. Dit wordt ook wel vlakken en strijken genoemd. De beitels van de vlakbank bevinden zich aan de onderkant van het hout dat geschaafd dient worden.

De vandiktebank

Nadat het hout is gevlakt en gestreken, is de vandiktebank aan de beurt. Met de vandiktebank kan het hout op een gelijke dikte worden geschaafd. Hiermee wordt de uiteindelijke breedte en dikte van het hout bepaald.

CNC Frees

De CNC Frees (Computer numerical control) freest uiteenlopende vormen uit materialen als hout, mdf, plastic en foam en zachte metalen ( bv. aluminium). Dit type frees is geschikt voor het uitfrezen/snijden van meubelplaten.

Formaatzaag

De formaatzaag is een type zaagmachine die grote stukken uit hout kan zagen, eventueel in verstek.

Cirkelzaag

De cirkelzaag wordt voornamelijk gebruikt om hout te schulpen (in de lengte richting doorzagen). Er kan zowel massief als plaatmateriaal verwerkt worden. De cirkelzaag kan ook gebruikt worden om hout af te korten of om sponningen en groeven te zagen.

Tafelfrees

Een freesmachine is een bepaald type machine die met een snel ronddraaiend stuk gereedschap, de frees, een vorm of profiel kan frezen uit een stuk materiaal. Met een frees kan hout bijvoorbeeld een mooie ronding krijgen.

Afkortzaag

De afkortzaag wordt gebruikt om hout af te korten, onder een bepaalde hoek verstek te zagen of kepen te zagen.

Lintzaag

De lintzaag is een zaagmachine waarmee langs gebogen lijnen gezaagd kan worden. Afhankelijk van de breedte van de zaaglint kunnen grotere of kleinere bochten gezaagd worden.

Pennenbank

De pennenbank is een machine voor het slaan van pennen in hout. Dit kunnen reguliere of (dubbel)schuine pennen zijn, maar ook slisverbindingen zoals bij een houten kozijn.