Waarvandan?

De naam ‘Bouwloods’ is afgeleid van een middeleeuwse gemeenschap van werklieden die onder leiding van een bouwmeester bouwden aan een kerkgebouw, stadhuis of ander groots bouwwerkIn Utrecht is de Bouwloods voortgekomen uit de bouw van Het Utrechts Statenjacht. Het Statenjacht was een succesvol werkgelegenheidsproject in de stad Utrecht. Al tijdens de bouw van dit 18e-eeuwse pronkjacht werd nagedacht over de voortzetting van dit werkgelegenheidsproject. In 2001 is daartoe de ‘Stichting Bouwloods Utrecht’ opgericht. Na de tewaterlating van het Statenjacht in 2003 is gestart met activiteiten vanuit deze nieuwe stichting. Sinds deze tijd is de Bouwloods gevestigd in het stadsdeel Leidsche Rijn in Utrecht-West.

Voor wie?

Sommige mensen hebben nog geen duurzame plek op de arbeidsmarkt kunnen verwerven. De Bouwloods biedt opleiding en werkervaring aan iedereen die met hout wil gaan werken, ongeacht de oorzaak van de afstand tot de arbeidsmarkt. De leermeesters van de Bouwloods werken met de deelnemers aan het verkleinen van hun afstand tot arbeidsmarkt door een grote verscheidenheid aan ‘hout’-projecten te maken. De Bouwloods kan bogen op ruime ervaring en goede resultaten in de re-integratie. We zijn een zelfstandige, flexibele organisatie met een uitgebreid netwerk bij de lokale overheden, uitkeringsinstanties, semipublieke organisaties en zorginstellingen en het bedrijfsleven.

Resultaten

De Bouwloods heeft prachtige projecten gerealiseerd zoals bijvoorbeeld het Utrechts Statenjacht, het Romeinse schip in Woerden en de Romeinse wachttoren, de Woodchapel en vele houten bruggen in het M√°ximapark. Maar uiteindelijk is ons doel niet het realiseren van prachtige projecten. Ons doel is mensen aan het werk helpen. Dat lukt goed. Sinds 2005 heeft de Bouwloods 50 leerlingen duurzaam aan het werk geholpen. Ook zijn we een belangrijker aanbieder stageplaatsen. Jaarlijks kunnen ongeveer 15 leerlingen uit het voortgezet (speciaal) onderwijs, het mbo en het hbo een stage lopen bij de Bouwloods.

B(r)ouwloods

Onze inwonende buren op de Pratumplaats zijn de mensen van Brouwerij Maximus. Ook Brouwerij Maximus helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer op weg naar een baan. Bij Maximus is dat in de horeca of in het brouwwezen. Brouwerij Maximus heeft een proeflokaal waar het ter plekke gebrouwen bier geproefd kan worden. Het proeflokaal is open van dinsdag tot en met zondag. Voor openingstijden zie www.brouwerijmaximus.nl.

Personeelsuitje of vergaderen

Samen met Maximus kan de Bouwloods vergaderingen verzorgen met lunch, borrel of diner. Bekijk daarvoor de pagina ‘Zaalverhuur’ op deze website. Samen verzorgen we ook personeelsuitjes. Voor de invulling daarvan kunt u contact opnemen met de Bouwloods.